Václav Laurin. Konstruktér prvního českého motocyklu a automobilu

Václav Laurin, český konstruktér a podnikatel a společně s V. Klementem (viz Klement, Václav) zakladatel českého motocyklového a automobilového průmyslu, přichází na svět 27. září roku 1865 v Přepeřích.

V mládí se Laurin učí zámečníkem, po vyučení se pak stává spolumajitelem zámečnické dílny Kraus a Laurin v Turnově – přitom však uvaž;uje o tom, že si založí firmu na výrobu a opravy bicyklů.

Tyto Laurinovy úvahy se stanou skutečností, když se setká s mladoboleslavským knihkupcem a vášnivým cyklistou V. Klementem – v roce 1895 si společně najmou v Mladé Boleslavi, na místě zvaném U sedmi zlodějů, dílnu, kde pak pod jménem Laurin&Klement (společně se svými pěti zaměstnanci) opravují a vyrábějí jízdní kola, nesoucí značku Slavia.

V roce 1898 Laurin s Klementem dílnu opouštějí a na pozemku za Mladou Boleslaví staví novou továrnu, kde pak zahajují vývoj a posléze i výrobu motocyklu české provenience: šestý model prototypu je pak představen veřejnosti – píae se rok 1899 a světlo světa spatřuje první konkurenceschopný motocykl vyrobený na území Rakouska-Uherska, motocykl nesoucí jméno Slavia.

V roce 1905 pak vyjíždí z mladoboleslavské automobilky i první český automobil – automobil značky Laurin&Klement: rozhodující podíl na jeho vývoji má Václav Laurin.

Václav Laurin se pak zcela zásadním a rozhodujícím způsobem jako konstruktér podílí i na vývoji a výrobě všech dalších motocyklů a automobilů, které z brány mladoboleslavské automobilky vyjedou, a to i poté, co v roce 1925 převezmou v automobilce vedení plzeňské Škodovy závody – i poté zůstává Laurin v automobilce jako její technický ředitel.

Václav Laurin umírá 4. prosince roku 1930 v Mladé Boleslavi.