Sandro Botticelli: Malíř renesance

Sandro Botticelli, vlastní jménem Alessandro di Mariano Filipepi (přídomek Botticelli získává nejspíše v zlatotepecké dílně svého bratra, kde nějaký čas pracuje, podle italského „battigello“, tj. zlatotepec), slavný italský renesanční malíř, přichází na svět v roce 1445 ve Florencii v rodině barviče kůží.

O životě Botticelliho toho dnes mnoho známo není, nicméně ví se, že takřka celý život pobývá ve Florencii, s výjimkou let 1481-1482, kdy pobývá v Římě – ve Florencii patří Botticelli ve skupině umělců kolem medicejského dvora. V pozdějším věku na Botticelliho výrazně působí náboženský reformátor Savonarola.

Botticelli patří k nejpopulárnějším renesančním umělcům 15. století, jako žák Fra Filippa Lippiho usiluje o co největší zvroucnění malířského výrazu – naturalismus quattrocenta, z něhož původně vychází, překonává trojím způsobem: zdůrazněním kresby, idealizací postav a obohacením obsahu – Botticelli je vynikajícím kreslířem, jedinečným způsobem, tak jako nikdo jiný, dokáže vyjádřit chvatný pohyb figury, vlasově ostrá čára, připomínající dřevoryt, nejenže přesně vymezuje tvar, nýbrž i kompozičně spojuje obraz, který pak působí jako ornamentální plošná dekorace, skládající se z navzájem proplétajících se linií.

Nadvládě linie podřizuje Botticelli tvar, kompozici i barvu – chladné, vzdušné tóny barev na jeho malbách připodobňují jeho obrazy ke goblénu, v době, kdy ideálem výtvarného umění je hubená postava s dlouhým krkem a plochým poprsím, vytváří nový, idealizovaný typ ženy s úzkým obličejem, vysedlou bradou a smutnýma, daleko od sebe položenýma očima (je mu proto vytýkáno, že vyhledává souchotinářské modely).

Botticelli ve svých obrazech klade velký důraz na obsah – v duchu dvorského humanismu si vybírá mytologické náměty a složité alegorie: Botticelliho rané období, v němž převládají obrazy madon, vyvrcholuje obrazem „Klanění tří králů“ (asi 1475), určeném původně pro kostel Santa Maria Novella ve Florencii – na tomto obraze zachycuje Botticelli podobizny členů medicejské rodiny: před Ježíškem klečí Cosimo st., v popředí Piero a Lorenzo, za nimi pak stojí Giulliano (zavražděný v roce 1478 ve florenstském dómu při povstání Pazziů), vpravo se namaluje sám Botticelli ve žlutém plášti.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ  Rembrandt van Rijn. Génius šerosvitu

Nejznámějším Botticelliho náboženským obrazem je „Madona del Magnificat“ (1481-82), mající formu tonda – zálibu pro tondo přejímá Botticelli od Fra Lippiho a rozvíjí v něm složitou hru vzájemných vztahů pomocí pohledů, spojujících jednotlivé postavy.

Nesmrtelnou slávu a uznání získávají Botticellimu především dva obrazy „Jaro“ (Primavera, kolem 1478) a „Zrození Venuše“ (kolem 1485).

Oba dva tyto obrazy maluje Botticelli pro vilu Reale Lorenza Medici v Castellu – námět pro „Jaro“ si Botticelli vybírá z antické literatury, jeho poradcem je přitom básník medicejského dvora A. Poliziano: obraz má následující kompozici – uprostřed obrazu stojí Venuše jako zosobněná matka přírody, nad ní vypouští Amor šíp, Merkur zahání mlhu, Grácie tančí, Flóra kráčí ověnčena v překrásném květovaném šatě, Zefýr přináší Primaveru, celý výjev se přitom odehrává v pomerančovém háji. Podnětem k namalování obrazu „Zrození Venuše“ je patrně báseň již zmíněného Polizianiho, báseň oslavující Simonettu Vespucci, předčasně zesnuvší idol Florencie, jako Afrodité Anadyomené – na obraze bohové mírných větrů, Zefýr a Chlóris, ženou zlatovlasou Venuši, plující v lastuře, ke břehu, kde Héra skryje její nahotu rudým vyšívaným pláštěm, ostré, preciózní linie vytvářejí arabesku, celek působí, jak je u Botticelliho téměř pravidlem, jako goblén.

V Botticelliho pozdních dílech jsou pod vlivem myšlenek náboženského reformátora Savonaroly půvab a líbeznost asketickou vážností a vzrušenou expresí, ilustrace k Dantově „Božské komedii“ jsou kresleny výraznou obrysovou linií bez modelujícího šrafování.

Botticelli se svým dílem pokouší vytvořit na naturalistickém základě nový idealizující sloh, přičemž se ale s naturalismem nerozchází – odtud pak pochází patrně jeho oblíbenost u umělců doby secese.

17. května roku 1510 Sandro Botticelli ve Florencii umírá.