Miliardář, filantrop a jeho syn, podmořský průzkumník a zakladatel společnosti OceanGate Expeditions, která se specializuje na náročné a nebezpečné cesty do mořských hlubin pro movité turisty. To byla pětice lidí, o kterých poslední desítky hodin psala a mluvila snad všechna významná média světa. V neděli 18. června totiž jejich podmořské průzkumné plavidlo, kterým se vydali k troskám legendární lodi Titanic, ztratilo náhle kontakt s doprovodnou lodí Polar Prince.
Od té chvíle sledoval celý svět boj o záchranu posádky, které zbýval kyslík na několik desítek hodin. Bohužel, osud podmořských turistů, kteří chtěli na vlastní oči vidět pozůstatky lodi Titanic, která ztroskotala hned při své první cestě přes Atlantik v roce 1912, zpečetila nejspíše imploze, při které byla ponorka Titan zničena a posádka zemřela.
Zda se tomu tak stalo už 18. června nebo později, to bude jistě ještě předmětem vyšetřování. My si pojďme představit členy posádky, která se už nevrátí domů.
Hamish Harding. Miliardář, která posouval hranice možného… i nemožného
Hamish Harding (celým jménem George Hamish Livingston Harding), miliardář a letecký magnát, zakladatel společnosti Action Group a šéf Action Aviation, mezinárodní letecké makléřské společnosti se sídlem v Dubaji, se narodil 24. června 1964. Jeho život byl doslova… během o život. Překonával hranice na zemi, ve vzduchu i pod vodou.
Několikrát byl na jižním pólu. V podmořském plavidle Challenger Deep sestoupil na dno Mariánského příkopu v Tichém oceánu, aby v hloubce 11 km strávil dosud nejdelší čas z lidí. Je zapsán v Guinessově knize rekordů jako člověk, který v letadle nejrychleji dokončil oblet Země přes oba její póly. Stalo se tak v roce 2019 na připomenutí výročí přistání Apolla 11 na Měsíci. V roce 2022 se pak dokonce vydal do vesmíru – na palubě kosmické lodi New Shepard společnosti Blue Origin v něm strávil coby vesmírný turista deset minut.
Jako mnozí jiní miliardáři miloval Hamish Harding adrenalinové zážitky. Ten poslední, výprava v mini ponorce Titan k vraku Titanicu skončil neštěstím… a smrtí všech členů posádky.
Shahzada Dawood. Na palubě Titanu zemřel i se svým synem
Pákistánsko-britský investor, podnikatel a filantrop Shahzada Dawood vzal na výpravu k vraku Titanicu i svého devatenáctiletého syna Sulemana. Ani oni nehodu, při níž se zhroutila konstrukce ponorky a ta implodovala, nepřežili.
Shahzada Dawood se narodil 12. února roku 1975 jako syn pákistánského podnikatele a filantropa Hussaina Dawooda. V otcových stopách šel celou svoji profesní kariéru, byl místopředsedou společnosti Engro Corporation a ředitelem Dawood Hercules Corporation. Od roku 1996 byl Shahzada Dawood správcem rodinné nadace The Dawood Foundation, působil i v dalších dobročinných organizacích.
Osobní život? Manželkou Shahzadi Dawooda byla Christine Dawood, psycholožka a životní koučka, se kterou měl dvě děti – dceru Alinu a syna Sulemana, který při tragické nehodě zahynul společně s ním. Místem jejich posledního odpočinku jsou ledové vody severního Atlantiku.
Paul-Henri Nargeolet. Moře se mu stalo osudem
Platil za experta na hlubinné potápění a na Titanic, koneckonců, přezdívalo se mu Mr. Titanic – a Titanic se mu stal nakonec osudným. Muž, který měl ve svých 77 letech (narodil se 2. března 1946) za sebou 37 ponorů k troskám Titanicu, si i díky této svojí vášni vysloužil označení „superhrdina“. Byl To právě Paul-Henri Nargaolet, kdo inspiroval režiséra Jamese Camerona při natáčení jeho slavného filmu Titanic, kde se tak zaskvěl Leonardo diCaprio.
S oceány byl život Paul-Henri Nargaelota spojen prakticky už od mládí. Od roku 1964 do roku 1986 sloužil ve francouzském námořnictvu jako specialista na odminování a potápěčské operace pod mořskou hladinou, poté se proslavil svými objevy podmořských vraků, které byly již považovány za ztracené. V roce 1987 se v podmořském plavidle francouzského výzkumného ústavu pro těžbu nerostných surovin z moře (IFREMER) poprvé podíval k vraku Titanicu.
U Titanicu, jeho celoživotní lásky, nakonec skončil i jeho život.
Stockton Rush. Výkonný ředitel a zakladatel OceanGate
Jednou řekl, že oceán je pro něj tím, čím je pro jiné vesmír – místem, kde je a bude stále co objevovat. Celý život hledal nová dobrodružství, po celou svoji profesní kariéru posouval hranice možného.
Než se vydal pod mořskou hladinu, chtěl zamířit opačným směrem – do vesmíru. Už v 18 letech získal licenci coby obchodní pilot, později pracoval jako letecký inženýr. Nakonec se v roce 2009 rozhodl Stockton Rush v roce 2009 se svým obchodním partnerem Guillermo Söhnleinem založil společnost OceanGate – jejich cílem se staly hlubiny oceánu, jejich klienty nadšenci do objevování podmořského světa, vraků a záhad.
V roce 2017 Stockton Rush řekl, že chce být prvním člověkem na Marsu. Jisté je jedno – toto přání se mu již nesplní. I on zemřel ve svých jednašedesáti letech během výpravy k vraku Titaniku na palubě mini ponorky Titan.