Titus Livius. Největší z římských historiků

Titus Livius, římský historik a jeden z největších prozaiků doby Augustovy, přichází na svět roku 59 před n. l. v Patavii (dnešní Padova). O jeho životě toho není mnoho známo, jisté ale je, že pochází z bohatší municipální rodiny a že ve svém rodišti získává výtečné rétorické a filosofické vzdělání.

Též se známo, že v dospělosti se Titus Livius stává učitelem rétoriky, pro což má díky svému vrozenému talentu pro řečnictví a díky výborné paměti, vynikající předpoklady.

Především se ale Titus Livius věnuje spisovatelské, literární, činnosti – ve svých raných pracích (které se do dnešních dnů nedochovaly ani ve zlomcích) spojuje své zájmy filosofické a historické, spisuje filosofické dialogy a zasahuje svojí tvorbou i do teoretických diskusí o řečnických stylech.

Za svého pobytu v Římě, kam přichází nejspíše po Octavianově vítězství nad Antoniem (roku 31 př. n. l.) a uklidnění poměrů, se Titus Livius rozhodne, že sepíše celé dějiny římského národa.

Římské poměry té doby jeho záměru přejí – Livius nachází v Římě dostatek přátel, má styky i s císařským dvorem a mezi ním a císařem Augustem, kterého si Livius upřímně váží, vzniká oboustranné přátelství.

Na svém životním díle „Dějiny od založení Města“ (Ab Urbe condita libri) začíná Titus Livius pracovat v roce 27 př. n. l. a práci na něm se plně věnuje až do své smrti. Dílo, s nímž je římská veřejnost seznamována nejprve na veřejných předčítáních, mu pak zajistí okamžitou a trvalou slávu.

Titus Livius stačí za svého života sepsat útyhodných 142 knih, v nichž líčí dějiny římského národa od založení Říma až po smrt Tiberiova (viz Tiberius) bratra Drusa v Germánii, tedy po rok 9 př. n. l. Plán sepsat 150 knih a skončit smrtí Augustovou, tedy rokem 14 n. l., Titus Livius neuskuteční, jeho práci ukončí smrt.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ  Stephen King: Knihy o temných stránkách duše

„Dějiny od založení Města“, své impozantní dílo, koncipuje Titus Livius analisticky, tzn. letopisně, chronologicky od dob dávných k současnosti, ale nedrží se chronologického řazení tak úzkostně jako jeho analističtí předchůdci, a ani nemůže, důsledné dodržování chronologického postupu by mu bránilo v dokonalém rozvinutí uměleckého vyprávění, kterého chce dosáhnout a kterého i dosahuje.

Své dílo vydává Livius po částech, a to tak, že vždy pět, deset či případně patnáct knih tvoří jeden uzavřený celek, opatřený někdy zvláštní předmluvou (v pátém století, kdy Liviovy Dějiny ještě existují v opisech jako celek, vedle řady výtahů a opisů, je toto dílo automaticky rozřazeno do dekád a v tomto schématu nám zůstala jeho malá část – 35 knih – zachována dodnes).

Zachovány jsou tyto části: dekáda první (knihy 1-10), uvedená předmluvou k celému dílu. V této dekádě jsou zaznamenány dějiny Říma od příchodu Aeneova do Itálie až po konec samnitských válek v roce 293 př. n. l. Dále je zachována dekáda třetí (knihy 21-30), umělecky nejdokonalejší část díla, zachycující druhou punskou válku (218-201 př. n. l.) a pak dekáda čtvrtá a polovina páté (knihy 31-45), líčící římské války na Východě. Výklad zachované části končí popisem triumfu vojevůdce Aemilia Paulla nad makedonským králem Perseem v roce 167 př. n. l. Z ostatních knih jsou zachovány pouze zlomky. Zachovány jsou též tzv. periochy, stručné obsahy knih, pocházející patrně ze 4. století.

Pohnutkou pro sepsání „Dějin od založení Města“ uvádí Titus Livius v předmluvě k dílu – hodlá jím oslavit římský národ, chce před oči svých současníků postavit příklady „hodné napodobení pro svoji prospěšnost i ty, jimž je třeba se vyhnout pro jejich zhoubnost…“

Jeho cíl je tedy především výchovný a estetický, podmíněný jeho upřímným obdivem k ideální minulosti a vlasteneckou snahou působivým vylíčením celých dějin přispět k morální a politické obrodě občanů říše.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ  Simona Monyová: Michal Viewegh v sukních

Liviovo dílo je tedy neobyčejně působivou eticko-uměleckou rekonstrukcí dějin římského národa, rekonstrukcí, v níž vlastní zkoumání historické pravdy ustupuje do pozadí a hlavní pozornost se soustředí na vystižení duchovních a morálních kvalit národa a hlavně jednajících historických osobností, jež jsou nositeli římských ctností (virtutes Romanae).

Z historického hlediska mají „Dějiny od založení Města“ mnoho slabin – Titus Livius není badatel, nemá odbornou historickou průpravu a na jeho díle je to znát. Ke škodě je mu i to, že nemá vlastní, osobní zkušenost s politickou činností ani s vojenstvím, což se projevuje v jeho nepřesných popisech bitev, politických vztahů či fungování státních institucí.

Ale hlavní slabinou Liviovi práce je něco jiného – práce s prameny. Titus Livius totiž nepoužívá při své tvorbě původních pramenů (ač k nim má často přístup), nýbrž své informace čerpá pouze ze spisů svých předchůdců, římských a řeckých historiků. Přitom není často schopen obsah těchto spisů kriticky posoudit, ač chce psát pravdu, někdy nevědomky užije lži.

Přes tyto slabiny je ale Liviovo dílo i pro dnešního čtenáře (historika) velice přínosné, obrovské množství informací, které obsahuje, je často jediným pramenem, z něhož lze čerpat při studiu historie Říma.

Ale „Dějiny od založení Města“ nejsou jen historickým dílem, jsou i dílem, které zaujme svojí dokonalou uměleckou formou. Titus Livius coby stylista je ciceronovec, snaží se sepsat historické dílo v dokonalé („klasické“) latině a podle nejvyšších požadavků rétoriky. Využívá plně svých řečnických a stylistických vloh a uplatňuje všechny možnosti nabízené rétorikou. Své historické líčení rozvíjí jako dramatické obrazy, neobyčejně názorné a živé, je mistrem líčení masových i jednotlivých scén. Liviovou předností je též nadmíru zvládnutá psychologizace jeho postav, zájem o proniknutí do jejich nitra.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ  Terry Pratchett. Otec Úžasné Zeměplochy (životopis)

Z uměleckých prostředků Titus Livius ve svém díle často s oblibou užívá kontrastu, jeho oblíbeným charakterizačním prostředkem jsou pak jeho proslulé řeči (v dochované části je jen přímých řečí přes 400), stavěné místy do dialogů. Liviův literární jazyk je uhlazený a bohatý, často básnický (vliv Enniův), což vede k tomu, že jeho „Dějiny od založení Města“ jsou často pokládány za epos v próze.

Na závěr je třeba ještě dodat, že úspěch Liviových Dějin je mezi jeho současníky obrovský, jejich etická a umělecká hodnota vytlačila z užívání prakticky všechna díla Liviových předchůdců.

I dnes je Titus Livius jedním z nejčtenějších římských autorů a jeho dílo je zdrojem mnoha motivů pro soudobou i minulou světovou literaturu a umění vůbec.

Titus Livius umírá v roce 17 našeho letopočtu.