Plechová Líza nebo taky Kraksna – to jsou dvě z nejznámějších přezdívek automobilové legendy jménem Ford model T. První „lidový vůz“ znamenal v Americe nástup automobilismu v podobě, v jaké ho známe dodnes, model T byl jako první auto vyráběn na výrobní lince, což dramaticky snížilo jeho cenu, zároveň byl jednoduchý a spolehlivý. Během devíti let sjelo z linky přes 15 milionů Líz.
V roce 1999 pak časopis Car and Driver jmenoval Ford model T nejdůležitějším automobilem 20. století.
První automobil značky Ford neměl volant a motor měl sílu čtyř koní
Modelu T předcházelo mnoho let testování a prototypů, během kterých Henry Forda prožíval pracovní úspěchy i neúspěchy. Na samém začátku přitom byl model Ford Quadricycle, Fordův první pokus o automobil poháněný spalovacím motorem.
Prototyp Ford otestoval v ulicích Detroitu 4. června 1896 – a dlužno říct, že testování bylo velmi úspěšné a stalo se výchozím bodem na cestě k modelu T a automobilové revoluci.
Ford Quadricycle by dnešní motoristé jistě za plnohodnotný automobil nepovažovali, spíše šlo p čtyřkolové jízdní kolo poháněné spalovacím (benzínovým) motorem. Prototyp vznikal ve spartánským podmínkách, Henry Ford na něm pracoval dva roky v dílně za svým domem, kde si dokonce většinu použitých součástek sám vyrobil.
Konstrukce Fordu Quadricycle? Základ prototypu prvního Fordova automobilu tvořily ocelové trubky, na kterých byla dvě sedadla. Kola použil Ford z jízdního kola, řízení byl prosté – k zatáčení sloužila páka, klasický volant tehdejší automobilisté ještě neznali. Neznali ani klakson, k varování chodců sloužil zvonek.
Jako pohon sloužil prvnímu Fordovu vozu dvouválcový motor s výkonem 4 koní, jenž byl na přední část vozu upevněn pomocí řemenů. Motor Quadricycle ještě neobsahoval žádný karburátor, Ford použil metodu přímého vstřikování. Motor byl chlazen vzduchem, palivem byl benzín.
Quadricycle? Nakonec zůstalo jen u prototypu
Ač Ford Quadricycle ukázal směr budoucího vývoje automobilů, sám se nikdy sériově nevyráběl. Zůstal pouze prototyp, který Ford ještě v roce 1896 prodal za 200 dolarů – peníze pak ihned investoval zpátky do vývoje svých dalších vozů.
Přesto ale první Quadricycle nezmizel v propadlišti dějin – v roce 1904 jej Henry Ford koupil zpět a dnes je vystaven v muzeu Henry Ford v Dearbornu v Michiganu, kde si ho můžete prohlédnout jako historický artefakt z počátků automobilového průmyslu.