Zemřel Emil Boček, poslední žijící český pilot RAF

Armádní generál ve výslužbě Emil Boček, poslední český pilot, který za druhé světové války bojoval na straně západních Spojenců, navždy odešel za svými kamarády z kokpitu letounů RAF. Stalo se tak 25. března 2023, nedlouho po oslavě Bočkových 100 let.

Kdo byl Emil Boček? Jeho životopis by vydal na román

Byl rodákem z jihomoravské metropole, narodil se 25. února roku 1923 v Brně-Tuřanech. Tady také vychodil obecní školu a měšťanku, tady se také začal v roce 1938 učit strojním zámečníkem. Učení nedokončil. Ne z důvodu, že by mu škola nešla, hned v dalším roce se totiž rozhodl rozhodl pro emigraci – z domova tajně odešel na konci roku 1939 nedlouho poté, co Hitler napadl Polsko. Bylo mu necelých sedmnáct let.

Už útěk z Protektorátu by vydal na román. Emil Boček se pokusil přes Slovensko a Maďarsko (tehdy to byly dva fašistické státy) dostat dál na jih. Chtěl vstoupit do spojeneckých vojsk. První pokus byl neúspěšný, Boček byl společně s 12 dalšími Čechy zatčen maďarskou policií a po krátkém věznění měl být vrácen na Slovensko. Během předávání vězňů se mu ale podařilo uprchnout, vrátit se do Budapešti a pak se přes Jugoslávii, Řecko a Turecko dostat do Bejrútu.

V Bejrútu se Emil Boček zapsal do francouzských cizineckých legií. Už na jaře 1940 byl pak převelen k československým jednotkám ve Francii. Tady se účastnil bojů při ústupu francouzských vojsk před wehrmachtem. Po porážce Francie byl evakuován do Velké Británie.

Už v roce 1942 nastoupil k RAF. Do stíhačky se ale posadil až o pár let později

Na ostrovech se Emil Boček prakticky ihned dostal k RAF. Ale ne jako pilot, jak bylo jeho snem, nastoupil jako letecký mechanik u 312. stíhací perutě. Teprve v roce 1943 byl přijat do výcviku pro piloty, který absolvoval v Kanadě. Výcvik dokončil na jaře 1944, poté se stal stíhačem u 310. stíhací perutě RAF. Svůj první operační let Boček absolvoval symbolicky 28. října 1944 na výročí vzniku samostatného Československa v roce 1918.

Do osvobozeného Československa se Emil Boček vrátil 13. srpna roku 1945, společně s ostatními Čechoslováky ve službách RAF letěli na svých strojích. Nejkratší cestu přitom zvolit nemohli, museli dolů na Plzeň a až pak na Prahu. Přes okupační zónu spravovanou Rudou armádou jim přelet nepovolili.

V roce 1946 odešel Emil Boček z armády a otevřel si opravnu motocyklů, po roce 1948 mu komunisté nakonec živnost zavřeli. Začal pracovat v Mototechně, později pracoval jako soustružník ve Výzkumném ústavu přístrojové techniky Akademie věd. Do politiky se nikdy nemíchal, a možná i proto jej nikdy nepotkal osud jeho kamarádů-pilotů z RAF, kteří často skončily v komunistických žalářích a pracovních táborech.