Jeho nejslavnější výrok říká, že „spotřebitel není blbec, ale vaše manželka„, z čehož plyne, že ke spotřebiteli by se marketéři měli chovat jako k vlastní ženě. Ne jako k blbci. Měl pravdu. Kdo? David Ogilvy, muž, přezdívaný Otec reklamy, muž, kterého v roce 1962 nazval časopis Time „nejvyhledávanějším mágem reklamního průmyslu“.
V Oxfordu studoval dva roky. Víc nezvládl
Narodil se 23. června roku 1911 v ve West Horsley (vesnice nedaleko Londýna) v Anglii jako David Mackenzie Ogilvy. Jeho rodiči byli Skot Francis Longley Ogilvy, finanční makléř, a Irka Dorothy Blow Fairfieldová, z pěti sourozenců byl David druhý nejmladší. Ogilvyho dětství nebylo nešťastné, ale rodina nikdy neměla moc peněz nazbyt – otec, hlavní živitel rodiny, přišel se začátkem první světové války o práci, rodina žila na hranici chudoby.
Po studiích na základní a střední škole se David Ogilvy dostal na prestižní univerzitu v Oxfordu, po dvou letech, v roce 1931, ale studií zanechal a vydal se za prací na kontinent – v Paříži si našel práci pomocného kuchaře v hotelu Majestic. Na této pozici nezůstal dlouho, brzy to dotáhl na šéfkuchaře, ale práce ho neuspokojovala.
Ve třicátých letech úspěšným prodejcem. Podomním prodejcem. Sporáků.
V roce 1932 se David Ogilvy vrátil na ostrovy a stal se podomním prodejcem přenosných elektrických sporáků značky AGA. Jako do každé práce, i do této se pustil se vší vervou a výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat – stal se neúspěšnějším prodejcem týmu, nakonec byl požádán, aby sepsal manuál úspěšného prodejce pro kolegy. V roce 1962 časopis Fortune tento manuál označil za nejlepší učebnici přímého prodeje v dějinách reklamy.
Byl to právě tento manuál, co otevřelo Davidu Ogilvymu dveře do světa reklamy. Jeho starší bratr Francis, který pracoval pro reklamní agenturu Mather & Crowther, jej doporučil svým nadřízeným. Ti neváhali. Že udělali dobře se ukázalo už při prvním Ogilvyho kampani, ve které pomáhal majiteli nově otevřeného hotelu s propagací. Měli jen 500 liber, Ogilvy se rozhodl, že za celou částku nakoupí pohlednice, které rozešle všem, kdo jsou v místním telefonním seznamu. Když se hotel slavnostně otevíral, bylo plno…
Po válce farmařil. Zkrachoval a tak založil Ogilvy & Mather
V roce 1938 vyslali Mather & Crowther Davida Ogilvyho USA na roční studijní pobyt, za mořem nakonec Ogilvy zůstal celou válku a pak až do roku 1949. Důvod? Za války pracoval jako analytik tajné služby na britském velvyslanectví ve Washingtonu, v roce 1945 si pak Ogilvy s manželkou koupil farmu v Pensylvánii a začal farmařit.
V roce 1949 se pak začíná psát legenda – David Ogilvy, se 6 000 dolary v kapse, zakládá nejúspěšnější reklamní agenturu všech dob, vzniká společnost Ogilvy, Benson & Mather, později známá spíše jen jako Ogilvy & Mather. Když je tato firma v roce 1989 odkoupena koncernem WPP, je jeho cena 864 milionů dolarů.
Poznej svého zákazníka, prodáš mu cokoli
David Ogilvy byl celý svůj život věrný čtyřem základním tezím, které pokládal za nutné k dosažení úspěchu v reklamě a podnikání – na první místo kladl poznání potřeb spotřebitele, na druhém byl precizní přístup k práci a dotahování úkolů do konce, třetím prvkem úspěchu byla kreativita a čtvrtým zcela jasná orientace na výsledek.
Svým životem tyto teze cele naplnil. Zemřel 21. července roku 1999 ve věku 88 let.