Saša Rašilov. Rytíř mezi českými herci

Saša Rašilov starší (dědeček českého herce Saši Rašilova mladšího), vlastním jménem Wenzel Rasch Ritter von Hessen, tedy Václav Rasch, rytíř Hessenský, český herec první poloviny dvacátého století, výtečný komik a geniální mystifikátor, přichází na svět 6. září roku 1891 v Praze v rodině správce šlechtického kasina.

Ač má Rašilov vznešené jméno, sám aristokratický život nikdy nepoznává, rodí se do obyčejné rodiny, šlechtu může poznat jen u otce v práci, v kasinu v Celetné ulici v Praze. Když je pak Sašovi deset, otec umírá – matka se pak s dětmi stěhuje na pražský Žižkov.

Žižkovský genius loci Rašilova výrazně ovlivňuje a utváří – „samostatná Žižkovská republika“ se svojí činžákovou zástavbou a vyhraněným sociálním složením, v němž výrazně převládá dělnictvo a lumpenproletariát, plodí drsný a přímý humor, který je pak v hereckém projevu Saši Rašilova už navždy patrný. Již jako patnáctiletý přitom Rašilov chodí po žižkovských hospodách s bedničkou, na kterou si stoupá a zpívá kuplety, kterými baví štamgasty.

Rašilov je výrazným haškovským typem – a to nejen proto, že oba vyrůstají v prostředí Žižkova a že mají podobnou fyziognomii (oba jsou pykniky s velkým břichem a kulatým, dobrácky vyhlížejícím obličejem), nýbrž i proto, že je stejně jako Jaroslav Hašek (viz Hašek, Jaroslav) výrazným mystifikátorem, který dokáže oklamat kohokoli čímkoli.

Své první mystifikační (a vlastně herecké) vrcholné číslo předvede Rašilov v roce 1916 během své vojenské služby: jak později vylíčí další herec František Smolík, který s ním v tomto roce slouží v armádě v Krakově, Rašilov tehdy naprosto věrohodně simuluje třesavku a v noci ji ještě přibarvuje nervovými záchvaty, následkem čehož je zcela po švejkovsku „superarbitrován“, tedy propuštěn z armádní služby.

V letech po skončení první světové války prochází Saša Rašilov kabaretem – v kabaretu si ho pak v roce 1920 vyhlédne divadelní režisér K. H. Hilar, jenž ho angažuje do pražského Národního divadla – chce z Rašilova-klauna udělat Rašilova-herce, představitele charakterních rolí. Přestože se Rašilov na scéně Národního divadla mnohému naučí, brání se přerodu v charakterního herce, chce i dále být spíše komikem, klaunem – s Hilarem proto svádí mnoho bojů o své herectví, jsou známy desítky historek o tom, jak spolu tito dva bojují.

V Rašilově životě ostatně nikdy není jisté, co je skutečnost a co je hra, hraní a skutečnost se neustále prolínají – např. známá historka o tom, jak Rašilov pět let žije v Podolí na hausbótě, není pouhým klaunským číslem známého herce: Rašilov, který na hausbótě nosí námořnickou čepici a na střeše budky na lodi má vycpaného kohouta, se na hausbót stěhuje poté, co prohrává soudní při o byt, který zrekonstruuje na Starém Městě a za nějž nemá podle dohody s majitelem (jenž ji nedodrží) platit zvýšené nájemné – hausbót je tedy pro Rašilova východiskem z nouze. Teprve později, když našetří něco peněz, si Rašilov koupí vytoužený domek na Zbraslavi.

Co se týče Rašilovy umělecké kariéry, na prknech Národního divadla v Praze ztvární Rašilov mnohé významné role – jmenujme např. roli Chrobáka v dramatu bratří Čapků „Ze života hmyzu“, dále je to Hejtman v Gogolově hře „Revizor“, Klubko ve Shakespearově „Snu noci svatojánské“ či Podkolesin v Gogolově hře „Ženitba“.

Co se týče filmu, Rašilov hraje do roku 1930 ve třech němých filmech (např. ve filmu „Únos bankéře Fuxe“ z roku 1923, kde hraje policejního velitele. V roce 1931 pak dostává Rašilov zdánlivě velkou příležitost – má hrát Jaroslava Haška ve filmu „Poslední bohém“ – snímek ale není ani životopisný, ani vtipný, v podstatě jde o vyfabulovaný melodram o Haškovi a jeho synovi Ríšovi. I druhý Rašilovův haškovský snímek, „Dobrý voják Švejk“, též z roku 1931 (v režii M. Friče), nesplní divácká očekávání, v paměti je totiž ještě veleúspěšná němá verze „Švejka“ v hlavní roli s Karlem Nollem.

Ve třicátých letech je Rašilov hercem více divadelním než-li filmovým – až rok 1942 mu přináší velkou příležitost, hraje hlavní roli ve filmu O. Vávry „Přijdu hned“, jehož spoluautorem námětu a scénáře je – postava malostranského vycpavače zvířat Barvínka, který doufá v lásku mladé Julinky a domnívá se, že zdědil milión korun, postava lidová, dojemná a komická, mu přináší úspěch u publika.

Svému předválečnému hereckému stylu zůstává Rašilov věrný i po skončení druhé světové války – v roce 1946 hraje menší roli pekaře Hrušky ve Vávrově filmu „Nezbedný bakalář“ a v roce 1949 pak dostává hlavní roli ve filmu Josefa Macha „Rodinné trampoty oficiála Třísky“ – v tomto filmu Rašilov ztělesňuje penzionovaného úředníka, který terorizuje své okolí i svoji rodinu do doby, než stráví dovolenou v pohraničí – ta ho přiměje zcela změnit životní styl, přenechá dokonce svůj městský byt mladým manželům a usadí se na vesnici – námět filmu je přitom již poměrně poznamenán poválečným budovatelským duchem.

Podobnou postavu jako v „Rodinných trampotách oficiála Třísky“, postavu konzervativně bodrého měšťáka, pak Rašilov ztvární i v roli Tatrmuže v Grussově adaptaci románu Karla Poláčka „Hostinec u kamenného stolu“ též z roku 1949.

Ve stejném roce hraje Rašilov i ve filmu A. Radoka „Daleká cesta“ (tento film je považován za vůbec jeho nejsilnější) o židovském utrpení za druhé světové války, s Radokem pak Rašilov spolupracuje ještě v roce 1952 při adaptaci Klicperovy hry „Divotvorný klobouk“, kde hraje lakomého kupce Koliáše, kterému se jeho škudlilství nakonec vymstí – tento film je ale ve své době smeten ze stolu jako „formalistický“, a tedy v prostředí socialistického umění nepřijatelný, dnes je považován za jeden z mála filmů padesátých let, do nichž nepronikla budovatelská atmosféra stalinistického období u nás.

V roce 1955, 3. května, pak Saša Rašilov umírá, ještě před svojí smrtí si nechává vytesat své jméno i datum narození na rodinnou hrobku. Rodovou hereckou štafetu nese dál vnuk Saša Rašilov mladší.