Výročí dne – 6. června 1984: Naprogramována legendární hra Tetris

[adsenseyu1]

Jobs, Gates, Ballmer, IBM. Vše, co nějak souvisí s počítačovým průmyslem, jsme si zvykli spojovat především se Spojenými státy americkými. Operační systémy, vývoj hardware, v posledních letech sociální sítě a slevové servery. To všechno se skutečně narodilo za mořem. Tetris ne.

Tetris je made in Soviet union

Tetris má kořeny v Evropě. V bývalém Sovětském svazu. Vymyslel a naprogramoval jej Alexej Pažitnov, tehdy osmadvacetiletý počítačový inženýr a pracovník Výpočetního centra Sovětské akademie věd v Moskvě. První funkční verzi tetrisu představil 6. června 1984. Tetris je přitom vlastně jen „odpad“, Pažitnov jej programuje pouze tehdy, když se potřebuje odreagovat od práce na výzkumu fenoménu „umělé inteligence“. Tento „odpad“ jej proslaví.

Tetris je v podstatě jednoduchou hříčkou – shora padají čtyři kostičky, tvořící různé tvary. Dole je třeba je rovnat. A zarovnat. Tak, aby mezi kostičkami nebyla žádná mezera. Pokud mezera zůstane, řádek kostiček zůstává také, pokud je řádek bez mezer, zmizí. Hra končí v okamžiku, kdy padající kostičky zaplní celou hrací plochu.

Alexej Pažitnov určitě nepředpokládal, že se jeho jednoduchá hříčka, jež má svůj vzor ve stolní hře pentomino a jejíž název vznikl spojením řeckého tetra- (čtyři) a tenis, který je Pažitnovým oblíbeným sportem, stane jednou z neúspěšnějších počítačových her historie vůbec.

Tetris a Game Boy. Nerozlučná dvojka

Nicméně, stalo se. Tetris se brzy rozšířil do celého světa, například v USA se začal jeho klon prodávat v roce 1986, v roce 1988 pak práva na šíření hry od sovětského Elrogu (státní podnik) kupují Atari a Nintendo – klon tetrisu na první použitelnější herní konzoli Nintenda, nazvané Game Boy, slaví od roku 1989 úspěch po celém světě.

V průběhu desetiletí se tetris úspěšně etabloval na všech platformách, které existují – herní konzole, PC, mobilní telefony, iPad, tablety, Apple. Všude si tetris našel své místo. Jednoduchá, chytlavá hra baví i 28 let od svého vzniku v bývalé komunistické mocnosti.

Tetris získal svému vynálezci bohatství a slávu. Samozřejmě, až po rozpadu Sovětského svazu, ve kterém každý dobrý nápad jednotlivce patřil všem. V roce 1996 založil společnost Tetris Company, která bedlivě sleduje dodržování autorských práv při vývoji tetrisových klonů a jejich prodeji. A vydělává. Hodně vydělává.

V roce 2007 pak Alexej Pažitnov, programátor, který mimoděk stvořil jednu z ikon počítačového světa, obdržel za své zásluhy v oblasti vývoje počítačových her Game Developers Choice Awards First Penguin Award.

Co vy? Hrajete tetris? Skládáte kostičky?

Já ano.

Marcel Kupka

[adsenseyu2]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *